top of page

מעברים-גמילה מטיטול

מעברים:

מעברים הינו גיל הכרונולוגי אל מול גיל ריגשי, הצלחה של המעבר היא בשלות ריגשית. במעברים ילד מתמודד עם משהוא חדש בעצם הוא עובר ממצב אחד למצב אחר הוא מתמודד עם שינוי. הצלחה של מעבר היא בהדרגתיות, בסמכות ובנכונות של ההורה להבין שלילד נחוץ תמיכה ועידוד כדי לעבור את השלב.

גמילה מטיטולים: הימים החמים בפתח והילדים גדלו, מה עושים עם טיטול?

בממוצע גיל שנתיים גמילה מטיטולים. בנות עד שנתיים וחודשיים בנים שנתיים וארבעה / שישה/ שבעה לא מעבר לכך.

ההורדה הפיזית של הטיטול זה השלב האחרון בתהליך הגמילה. הבשלות הריגשית באה לידי ביטוי כאשר אנחנו מאפשרים לילד שליטה מחוץ לגוף שלובתוך הסביבה בה הוא חי ונותנים לו להתמודד עם דחיית סיפוקים בכל התהליך.

יש צורך לשתף את הילד מצד אחד ומצד שני להציב לו גבולות מאוד ברורים (לפני הורדת הטיטול):

כל מעבר צריך להיות בזמן יחיד מוגדר והגדרתי אין להעמיס את כל השינויים הללו על הילד בבת אחת.

1. ראשית יש להציב גבולות עם המוצץ כאשר המוצץ הוא במקום מוגדר במיטה או באוטו או מול הטלוויזיה. ברכות ולא בנוקשות . 2. יש להעביר את הילד למיטה פתוחה לארוז ביחד איתו את מיטת התינוק.

3.גמילה מבקבוק לפני השינה בהדרגתיות - ילדים ששותים בקבוקים לפני השינה יש לגמול אותם לפני השינה ובשינה.

4. הורדת מכנסיים עצמאית - לתת לילד להתמודד עם הורדת המכנסיים ולבישתם .

5.החלפת הטיטול בעמידה - החלפת הטיטול מקבלת צורה חדשה ואנו מחליפים לילד טיטול בעמידה תוך כדי כך שהילד הופך להיות פעיל בעת ההחלפה: מפסק רגליים, מתכופף לניגוב, מביא את הטיטול החדש, זורק את הטיטול הישן לפח. שלב המודעות בא לידי ביטוי כאשר נותנים לילד את האוטונומיה לבוא ולהודיע למבוגר על עשיית צרכיו ולהיפרד מהם. 6. תהליך הגמילה מהטיטול יש לבצע במקביל בגן וגם בבית.

7. בגן לכל ילד יש סיר אישי אותו הוא מקשט עם השם שלו ושם הוא בוחר לעשות את צרכיו בסיר או באסלה נמוכה.

8. בבית גם כן יש לו סיר שנמצא בסמוך לשרותים הוא יכול לבחור לעשות בסיר או בישבנון לפי בחירה . ההורה הולך ביחד עם הילד לקנות לו תחתונים ומכין את עצמו בבית. בשבוע הגמילה אין להסתובב עם הילד במקומות ציבוריים אלא להיות רק בסביבה המוכרת לו . בביתו אנו מורידים את הטיטול בבת אחת למעט שנת צהרים ושנת לילה .

תהליך הגמילה מפיפי יכול להתרחש עד שבוע ומקקי עד שלושה שבועות.

סוד ההצלחה : 1. בשלות של ההורים – להיפרד מהתינוק. 2. להזמין לעשות פיפי ולא לשאול עם הוא רוצה. 3. להוריד את מקור הלחץ. 4. להתיחס בטבעיות גם להצלחה וגם לפיספוס. אין להדליק זיקוקים כשהוא מצליח ואין להביע אכזבה כאשר הוא מפספס. 5. כאשר ילד מפספס יש להגיד לו: "בפעם הבאה תצליח להגיע לסיר או לשרותים". 6. להעביר על הילד את האחריות. לא לרוץ איתו לשרותים. 7. בשבוע הראשון ניתן לעזור לילד בהורדת המכנסיים לפני עשיית הצרכים. יש להימנע מתזכורות חוזרות. כדי לעזור לילד להתארגן פזיולוגית, עצירת הסוגרים , הפסקת פעילות והליכה לסיר, אפשר להזכיר לו לפני מעברים. לפני שיוצאים מהבית, " אני מזמין אותך לעשות פיפי או לפני שיושבים לאכול ארוחת ערב.... 8. .הורדת טיטול משנת הצהרים מתרחשת כאשר הילד קם מהשינה והטיטול יבש.

לא מלבישים טיטול:

• הרטבת לילה זה גנטי דורש טיפול אחר • לא מלבישים לילד טיטול בשינה מבלי שהוא ידע . • בנסיעה ארוכה רצוי לקחת את הסיר של הילד • בזמן הגמילה להלביש מכנסיים שקלים להורדה (לא צמודים)

גמילה נכונה מאפשרת מעברים קלים לילד בהמשך חייו. גמילה לא נכונה מפגישה את הילד במצב ריגשי שבא לידי ביטוח בהרטבות בגיל מאוחר ובכל מעבר שהוא עושה בחיים .

נעים להכיר, סמדר אביב שניידמן
אשמח לשלח לכם עוד מהידע שלי
מוזמנים לקרא עוד 
מה מעניין אתכם?
ארכיון הבלוג

נהניתם לקרא ורוצים עוד? הירשמו לקבל את הפוסט הבא במייל שלכם

אשמח לקרא אם יש לכם שאלות בנושא או  שתפו מהנסיון שלכם בנושא:

ניצנים - חינוך לגיל הרך

בדרכה של סמדר אביב שניידמן

bottom of page